نمازجمعه خامنه ای به روایت سعدی

در سریال طنز موفق » شب های برره » به کارگردانی » مهران مدیری » ، شخصیتی به نام » نظام دوبرره » وجود داشت . البته در نیمه سریال ، نام » نظام » حذف شد ، اما در همان قسمت های اولیه ، آنانی که باید ، دریافتند که این شخصیت را بایستی کنایه از چه و که بدانند .

» نظام دوبرره »  نماد جهل ، خشونت و ناکارآمدی جامعه خیالی » برره » بود . او به گرد نخود اعتیاد داشت و دچار توهم های گاهو بیگاه می شد . ناتوانی هایش را به توطئه های دیگران نسبت می داد و برای رفتار ناپسند خود همواره در پی توجیه بود . به جای آن که از نیروی عقل خویش بهره ببرد ، به زور متوسل می شد و چون از آن نیز بی بهره بود ، با عربده جویی سعی در ارعاب حریف داشت . به هنگام شکست هم فردی ضعیف و قابل ترحم بود . » نظام دو برره » در حالی از چنین خصایصی برخوردار بود که دیگر اهالی برره ، دست کمی از او نداشتند . تملق و چاپلوسی و توهم در نزد همگان به نسبت های گوناگون دیده می شد . به طوریکه وقتی جوانان برره ای را به » مانور نظامی » بردند ، همگان در نبرد با دشمن فرضی ، لت و پار شدند . حتی به نظر می رسد » برره » ، کنایه ای از بربریت بود . اما در چنین جامعه ای ، » » نظام دوبرره » برجسته می شود . چرا که او نماد است . او نام » نظام » دارد ، چرا که مظهر چهارچوب پذیرفته شده در جامعه برره است . خود او هم سعی دارد ، لااقل خود را نماینده بخشی از جامعه برره بداند .

حال وضعیت کنونی جامعه ایران و سر وکار آن با » نظام دوبرره » ایست که به زور و تحمیل درصدد است تا خود را نماینده کل مردم بداند . تفاوت» ایرانیان » با » برره ای ها » آن است که » نظام دوبرره » آنان ، به جبر می خواهد چنین مقامی را حایز شود . توهم دشمن در ذهن و روان او به اندازه ایست که گویی بدون این واژه ، برای خود حیاتی متصور نیست . هرچند » توهم  توطئه » در ذهن ایرانیان جایگاه محکمی دارد ، اما در حوادث تلخ اخیر ، حضورشان چندان در صحنه ملموس بوده که دیگر نمی توانند ، حضور و اعتراض خود را به دشمن نسبت بدهند . در خیل عظیم ایرانیان معترض ، اگر کسانی هم باشند که این حوادث را به توطئه خارجی نسبت دهند  این ،  جانب حکومتیان است که به ننگ حمایت خارجی آلوده است .   

اما » نظام دوبرره » جمهوری اسلامی ، قصد آن ندارد که صدای مردمان را بشنود و همچنان برطبل خشونت می کوبد . او از یک سو به » تحبیب » مخالفان روی آورده و از سوی دیگر ، آنان را به » سرکوب » ، تهدید می کند . خود را ملاک حق و نماد ایرانیان می داند و چه بدخفته ای که بایستی به او یادآور شد اگر در همگان امکان خطا هست ، چرا  ظن خطا در خود نمی بری ؟

اگر می توان شب مومن خفت و بامداد ، منافق از بستر برخاست ، چرا چنین گمانی در حق خود نمی کنی ؟ مگر نه این است که علی فرمود  » افراد را به حق بسنجید ، نه حق را به افراد » . اما » نظام دوبرره » جمهوری اسلامی ، نه حق و نه حق مردمان را قابل دفاع نمی داند . او فقط » نظام » را قابل دفاع می داند که گویی در خودش خلاصه شده است .

از نگاه او ، » اصالت » با » قدرت » است ، نه با «مردم » . اما وضعیت » نظام دوبرره » جمهوری اسلامی ، از اینها گذشته و به گونه ای شده که یاداور حکایتی از سعدی است :

فردی در حال رفتن به میدان جنگ ،» عربده » می کشید و » تیزی » می داد .

از او پرسیدند : چرا » عربده »  می کشی ؟

پاسخ داد : می خواهم رقیبان را بترسانم .

باز پرسیدند : پس چرا » تیزی « ول می دهی ؟

گفت : چون خود نیز ترسیده ام .کاریکاتور مانا نیستانی

7 پاسخ to “نمازجمعه خامنه ای به روایت سعدی”

  1. ناشناس Says:

    تشبیه بسیارزیبایی بودخیلی لذت بردم

  2. نادر ف Says:

    مقایسه ابتدایی بحث ، خیلی بدیع بود . ای کاش که می شد یک ردی از نویسنده این مطالب پیدا کرد تا بیشتر از دیدگاه هایش استفاده نمود

  3. برای ایران Says:

    سلام
    برای دوستی که دنبال رد پایی از نویسنده این مطالب است؛ دوست خوب چگونه می توان در این روزگار بد و تعقیب و گریزی که تنها می توان نام گشتاپو را بر آن گذاشت چگونه می توان افراد را تشویق به معرفی خود نمود. همینکه این دوست می نویسد و ما استفاده می کنیم؛ خیلی زحمت می کشد. مطمئن باشید که اگر همه قدرت این چنین نوشتن داشتیم روزگارمان بهتر از این بود.

  4. nayesabz Says:

    ممنون از لطف شما . فقط می خواستم بدونم که شماره موبایل رو بدم یا منزل ؟

  5. .. Says:

    wow.jaleb bod..vali galamesh ye kam farg mikard ba bagiye matlab ha.-)

  6. پیشنهاد پای کوبیدن به هنگام راهپیمایی روز قدس، تنها صداست که مي ماند! Says:

    نبايد به هيچ وجه بگذاريم رژيم انبوه جمعيت ما را در روز جمعه را مانند رايمان در انتخابات از آن خود کند. علاوه بر اينکه از نمادهاي سبز رنگ (مثل، لباس سبز، پارچه سبز، حوله سبز، پلاستيک سبز و …) براي رنگي کردن حرکتمان استفاده مي کنيم، پيشنهاد موثر ديگري که داده شده پاي کوبيدن محکم با ريتم خاص به هنگام راهپيمايي روز قدس هست. اينجوري ديگه نميتونن ما را کتمان کنند. جلوي صدا را هيچ جوري نميشه گرفت. یک حرکت اعتراضی کوبنده که لرزه بر اندام دیکتاتور میاندازه! فقط جاهايي که خاک هست اين کار را نبايد بکنيم که گرد و خاک خاطر راهپيمايان سبز را آزرده نکنه. پیشنهاد کم خطر و پر اثری هست. فقط کافیه که 20 نفر از يک جایی شروع کنند به پايکوبي تا به کل جمعيت سرايت کنه. اين پايکوبي وقتی همه با هم هماهنگ باشند چنان قدرتی پیدا می کنه که مثل زمین لزره میمونه و در تاريخ ثبت ميشه. يادمون باشه که تنها صداست که مي ماند! پس صبح روز جمعه، طبل بزرگ زير پاي چپ! اين مورد را اطلاع رساني کنيم تا وقت هست. (بالاترين، دنباله، فيس بوک و ياهومسنجر)

  7. آقانوری Says:

    سلام، مقاله بسیار زیبا و پر معنی بود. بدون اغراق یکی از قشنگترین مقالاتی بود که مدتها خوانده بودم. راستی از نظر ادبی و گرامری خیلی با ارزش بود. خسته نباشید. از این به بعد من را جزئی از خواننده های بلاگت بدان.

بیان دیدگاه